12 November 2012

PROGRAM TITIAN KASIH POLITEKNIK D' DESA



Kampung Bukit Wan 11 Nov. - Seramai 117 pelajar dari tiga buah Politeknik bergabung menjayakan Program Titian Kasih Politeknik D' Desa bersama penduduk Kampung Bukit Wan Rakit dekat sini selama tiga hari yang berakhir hari ini. Selain pelajar Politeknik Kuala Terengganu yang menjadi anak angkat penduduk setempat, turut serta pelajar Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (Polisas), Kuantan, Pahang dan Politeknik Ungku Omar (PUO), Ipoh, Perak. Para peserta yang menjadi anak angkat kepada 40 keluarga dilibatkan dengan pelbagai kegiatan bersama penduduk dan ia dijayakan hasil kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bukit WanPengarah politeknik tersebut, Radiah Che Su berkata, program Titian Kasih itu merupakan satu jenama bagi memperkukuhkan lagi program kemasyarakatan yang disediakan oleh Jabatan Pengajian Politeknik. Katanya, ini merupakan salah satu dalam usaha untuk mendekatkan golongan pelajar dengan pelbagai lapisan masyarakat dengan menyelami kehidupan mereka.
"Ia juga adalah manifestasi semangat sukarelawan yang tinggi yang dijalankan para pelajar terbabit melalui pelbagai aktiviti yang disediakan oleh kami serta JKKK kampung ini.
"Semasa tinggal bersama keluarga angkat masing-masing, pelajar secara tidak langsung menjalani kegiatan seharian berasaskan kepada sosial ekonomi, budaya dan ruang lingkup kehidupan masyarakat," katanya ketika ditemui di majlis penutup program petang itu.
Menurut Radiah, penduduk Kampung Bukit Wan mewarisi semangat gotong-royong yang tinggi sehingga memenangi pelbagai anugerah di peringkat negeri dan boleh dicontohi oleh pelajar sendiri.
Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat ketika berucap pada majlis tersebut berkata, program seumpama itu amat bersesuaian serta berguna terhadap generasi muda kerana ia banyak memberi manfaat tentang kehidupan komuniti di sebuah kampung.
"Menerusi program ini para pelajar akan membawa pulang pengalaman baru seperti kemahiran komunikasi, corak kehidupan masyarakat kampung dan mengeratkan lagi hubungan antara golongan pelajar dengan masyarakat terutamanya keluarga angkat masing-masing," ujarnya

 Kain rentang program
Pelajar pelajar sedang bergotong royong
 Salah satu acara sukaneka
Sebahagian anak kampung yang menyertai acara sukaneka
 Pengerusi JKKK Bukit Wan (Tn Hj Chek Harun) sedang
berbincang dengan YB Ustaz Khazan (ADUN Batu Rakit)
 Ucapan dari wakil pelajar...
 Pengerusi JKKK Bukit Wan sedang menyampaikan
ucapan pada majlis penutup program.
 YB Ustaz Khazan sedang memyampaikan ucapan dan merasmikan
majlis penutup program.

 Sebahagian dari tetamu tetamu vip yang menghadri
majlis penutup program.

 YB Ustaz Khazan sedang menyampaikan hadiah
kepada pemenang acara sukaneka.
 Sebahagian dari Ahli Jawatankuasa JKKK Bukit Wan.

Simbolik penyerahan balik anak angkat.
 Pelajar pelajar memgambil kesempatan untuk bergambar kenang 
kenangan dengan YB Ustaz Khazan Che Mat (ADUN  Batu Rakit)